Warszawa bez korków i smogu

Główne źródło zanieczyszczenia powietrza oraz korków to ok. 1 miliona samochodów jeżdżących po Warszawie każdego dnia, z tego około 400 000 przyjeżdżających spoza Warszawy.

    • Należy zmniejszyć ruch samochodowy do Warszawy poprzez metropolitalny system parkowania i transportu tj. darmowe parkingi Parkuj i Jedź realizowane poza miastem wspólnie z gminami mazowieckimi przy stacjach kolejowych i przystankach autobusowych na trasach dojazdowych.
      Marzymy, żeby było 200 tys. miejsc postojowych.
    • Kierowców należy zachęcić do skorzystania z komunikacji publicznej przez jej wysoki standard i odpowiednią cenę biletów oraz dogodną częstotliwość kursowania, co oznacza potrzebę zwiększenia liczby autobusów podmiejskich.
    • Uważamy za zbędną i szkodliwą budowę 17 parkingów wielopoziomowych w centrum miasta, 10 razy droższych niż te poza Warszawą i kosztujących blisko miliard złotych. Te dodatkowe parkingi w Śródmieściu nie zlikwidują korków i smogu, tylko zwiększą.
    • Należy kontynuować w rozsądnej skali rozwój popularnej komunikacji rowerowej, ale uważamy, że wystarczy jedna kładka przez Wisłę, a nie trzy.
    • Trzeba natomiast poszerzyć most Śląsko – Dąbrowski o ciąg pieszo rowerowy. Inne mosty już to zapewniają.
    • Należy ograniczyć wjazd do miasta, szczególnie do centrum samochodów o niskiej normie emisji Euro 0 do Euro 2 tj. starych, szczególnie z silnikami diesel, bo te emitują wielokrotnie więcej pyłu niż benzynowe. Czekamy na ustawę.
    • Należy zweryfikować system opłat za parkowanie w Śródmieściu, bo można go oszukać.
    • Proponujemy zorganizować tanie lub darmowe (dobrowolne) parkingi komunalne dla mieszkańców z obszarów najbardziej zatłoczonych tzw. przechowalnie samochodów poza obszarem zabudowy mieszkaniowej by uwolnić trawniki, ulice, chodniki oraz podwórka, bo jest więcej samochodów niż dostępnych miejsc parkingowych.
    • Chcemy wprowadzić więcej bus pasów z prawem poruszania się dla motocykli oraz samochodów przewożących, co najmniej 4 pasażerów i wynajmowanych na godziny.
    • Wprowadzimy darmowe przejazdy komunikacją miejską i pociągami podmiejskimi w dniach przekroczenia norm smogowych.
    • Będziemy promować wprowadzenie auto trolejbusów, zamiast nowych linii tramwajowych, bo są od nich 20 x tańsze i cichsze oraz wprowadzimy autobusy na gaz, bo elektro autobusy są blisko 40% droższe od spalinowych i potrzeba ich 2,5 razy więcej.

    Gdyby chcieć wymienić autobusy spalinowe na elektryczne byłby to koszt ok. 20 mld zł – to więcej niż roczny budżet Warszawy. To koszt 2 linii metra. Poza tym zabrakło by prądu w Warszawie by je naładować, bo do tego trzeba 200-300 megawatów, czyli 2 nowe linie 110kV np. z Kozienic lub blok energetyczny na Siekierkach, który by emitował dwutlenek węgla przy spalaniu węgla do produkcji prądu. Zatem zmniejszenia emisji dwutlenku węgla by nie było, a jedynie pyłu, a to zadanie realizują tańsze autobusy na gaz.

    • Oprócz obwodnic wykonamy budowę połączeń między dzielnicowych, szczególnie tuneli i wiaduktów pod lub nad szlakami kolejowymi i drogowymi.
      – Wawelska nad ul. Grójecką;
      – Nowo-Rzeczna na Grochowie w ciągu od Ronda Wiatraczna do Zabranieckiej;
      – Ciąg ul. Nowo-Kowalskiego nad Trasą Armii Krajowej;
      – Nowo-Lazurowa nad koleją do Poznania;
      – Płocka od Prądzyńskiego do al. Jerozolimskich;
      – Woronicza;
      – Nowo-Chełmżyńska albo Trasa Olszynki Grochowskiej;
      – Nowo-Racławicka;
      – Sporna nad koleją Radomską.
  • Popieramy pomysł Mokotowa dotyczący tunelu drogowego pod Polem Mokotowskim, szczególnie dla tramwajów albo auto trolejbusów.
  • Poszerzymy strefy parkowania płatnego.
  • Wesprzemy budowę dworców autobusowych dla linii krajowych i mazowieckich przez planowanie przestrzenne i wykonanie obsługi drogowej.

Wprowadzimy nisko oprocentowane pożyczki dla osób ubogich na termomodernizację (ocieplenia) z ich spłatą w momencie sprzedaży nieruchomości albo dotacje na spłatę odsetek od bankowych kredytów termo modernizacyjnych oferowanych przez rząd oraz premie termo modernizacyjne różnego rodzaju by uatrakcyjnić te kredyty.Chcemy zlikwidować kolejne źródło smogu z pieców poprzez zapobieganie biedzie energetycznej, w tym celu:

– Zmienimy 75 % dotacji na 75 % pożyczki, celem finansowania wymiany pieców węglowych na gazowe lub na pelety, bo nie wszędzie jest gaz.

Dla osób ubogich dodatkowe wsparcie na pokrycie 25% wkładu własnego.

Nisko oprocentowana pożyczka będzie zabezpieczona na hipotece i będzie spłacana w momencie sprzedaży nieruchomości, bo taka modernizacja jest ulepszeniem nieruchomości podnoszącym jej wartość – uważamy, że obecna wysoka dotacja nie jest etyczna.

– Zmienimy też zasady rozliczeń i udzielonych już dotacji na przyjazne dla obywatela. Po ilości złożonych wniosków o dotacje i ich realizacji widać, że przyjęte zasady są trudne do spełnienia – niepragmatyczne.

– Chcemy też wprowadzić dotacje lub pożyczki do zmiany pieców węglowych na elektryczne, bo w mieście jest wiele pieców kaflowych i nie da się ich zmienić na gazowe bez robienia całej instalacji, a to jest zbyt kosztowne.

– Wprowadzimy dopłaty do różnicy w kosztach ogrzewania węglem i gazem (szczególnie dla osób ubogich), bo inaczej ludzie niezamożni nie dokonają wymiany pieców, bo ogrzewanie na gaz jest 35% droższe od węglowego.

– Wprowadzimy dopłaty socjalne do zmiany spalania marnej jakości węgla na drewno i  pelety, bo one dają 20-30 razy mniejszą emisję pyłu i mniej emisji substancji szkodliwych.

–  Przejściowo rozważamy dopłatę za zmianę węgla na Eko groszek o małej emisji siarki i pyłów.

Uważam, że należy stosować różne metody ograniczenia smogu i trzeba być w tym realistą i pragmatykiem, a nie filantropem hobbystą.
Najtaniej jest bowiem oszczędzać, a przy okazji może być ładniej i czyściej).

  • Ograniczymy spalanie śmieci przez kupowanie od ludzi dobrze posortowanych śmieci, szczególnie z tworzyw sztucznych. Wtedy nie będą ich palić. Za te śmieci można wydawać bony do zakupu zieleni w sklepach, z którymi miasto podpisałoby umowy.
  • Zwiększymy też ilość nasadzeń roślin, szczególnie drzew i krzewów.CZYLI ZIELEŃ ZAMIAST ŚMIECI.Jak widać można rozwiązać zasadniczy problem smogu bardzo szybko i niedrogo – SMOG w ROK lub DWA!

    Szczegółowe opracowania kosztów i redukcji emisji w artykułach programowych.

1
0